Danmark har endnu engang vist sig fra sin utilregnelig side og ladt sommervejret vente på sig. Kun enkelte dages glimt af, hvad vi forhåbentlig stadig har til gode, har været årsagen til, at flere danske rejsebureauer kan melde udsolgt til det varme Syd, så danskerne kan få fingrene i velvære og afslapning. Men er ferier i realiteten i lige så høj grad stressafviklende, som vi ønsker dem til at være?

Simone Orby Jarolics – Journaliststuderende 

Du har forhåbentlig sovet længe. Du har forhåbentlig endelig fået læst de bøger, du har lovet dig selv at læse i et af de mange mislykkede nytårsforsæt. Forhåbentlig har du også haft muligheden for at undslippe det kolde, regnfulde danske ”sommervejr” ved at drage syd på. Hvad mere kan man forlange for at få motivationen til atter at blomstre?

Til trods for ferier oftest bliver sat lig med afslapning og restitution, rammes mange efterfølgende af ferie-blues. Når hverdagen endnu engang har fået sit tag i en, og sommergløden ser ud til at falme, lige så snart dørtrinnet til kontoret er overskredet, er de seneste ugers afslapning hurtigt glemte.

Kom godt i gang efter ferien

Følgende råd kan fremme en behagelig start på en arbejdstynget hverdag– uden at det ny-opladte motivationsbarometer lider skade.

  • Gem ikke planlægningen af din tilbagekomst til allersidste time. Det er en god idé at lægge arbejdsbyrden på hylden i løbet af ferien, men fuldstændig at ignorere dem, resulterer kun i en stressende start. Hvis du er ude og rejse, sørg for at være hjemme nogle dage i forvejen, så du kan justere/ vænne dig til en tilværelse med en fast hverdag. Du kan ligeledes tage en ekstra fridag, f.eks. en mandag. En arbejdsuge på 4 dage kan hurtigt blive et mere overkommeligt projekt.

  • Læs ikke dine e-mails i kronologisk rækkefølge. Sortér dem i stedet i forhold til indhold eller afsender. Det er langt vigtigere at få skabt et overblik over, hvad der er sket, mens du var væk, fremfor hvornår det er sket. På den måde kan du også hurtigere få slettet de mails, der ikke længere er relevante, så arbejdsbyrden bliver mere overskueligt.

  • Når du har fået styr på dine beskeder, har du fået et lille overblik over, hvilke arbejdsopgaver du efterlod, da du tog på ferie. I stedet for at gå i gang med den første opgave, du støder på, lav en liste over, hvilke opgaver er mere presserende end andre.

  • Hvordan kommer man op i gear igen? Den første uge kan føles som én lang mandag, hvor man samtidig har lyst til at bryde ud af den onde mandagscirkel ved at fokusere på flere opgaver ad gangen. Det er ikke en god ide at sætte for mange projekter i gang lige med det samme. Trap langsomt op i mængden af arbejdsopgaverne i løbet af den første uge i stedet.

  • I stedet for at grue den første uge tilbage på posten, forsøg at nyde den i stedet. Lav hyggelige frokostaftaler med kollegaer, og forkæl dig selv lidt, når du har fri. Positive oplevelser kan smitte af på den arbejdsbyrde, der ligger bag den første uge, få motivationen på geled og modarbejde, at stressede situationer ryger ud af kontrol

  • Overvej at beholde ”ikke på kontoret”-mailen en ekstra dag, på trods af at du allerede er tilbage på kontoret. Det kan give dig en ekstra dag til at få indhentet nogle arbejdsopgaver, uden at du bliver kimet ned og efterlyst i lange baner.